filtr cząstek stałych

Według Światowej Organizacja Zdrowia związki sadzy odpowiadają za powstawanie nowotworów płuc. Między innymi z tego powodu auta zasilane olejem napędowym, muszą być wyposażone w DPF, czyli filtr cząstek stałych. Ma on właśnie za zadanie usuwać sadzę, czyli związki stałe ze spalin w silnikach Diesla. Jest umieszczony w układzie wydechowym, zwykle w jednej obudowie z katalizatorem. DPF wyłapuje blisko 100 proc. niedopalonych cząstek. Jeśli dojdzie do jego całkowitego napełnienia, sadza zostaje wypalona poprzez podniesienie temperatury spalin. Służy do tego wtrysk dodatkowej dawki paliwa.

W praktyce samooczyszczanie nie zawsze działa skutecznie. Problemem może być zbyt mała pojemność użyteczna filtra i słaba efektywność samooczyszczania podczas jazdy miejskiej. Problemem jest także ilość sadzy powstająca  w spalinach wraz z zużyciem układu wtryskowego. Niestety w takich warunkach wzrasta poziom zanieczyszczeń, z którymi filtr cząstek stałych raczej sobie nie poradzi. Niekorzystne dla filtra są także drobiny oleju silnikowego, które mogą się do niego dostawać z powodu niesprawności silnika lub turbosprężarki.

Zwykle o problemach z DPF świadczy miganie lub świecenie się kontrolki filtra, ewentualnie awaryjny tryb pracy silnika. W najgorszym przypadku może się okazać, że samochodu nie da się uruchomić. Wtedy potrzebne jest oczyszczenie filtra cząstek stałych w serwisie. Mechanik za pomocą komputera diagnostycznego aktywuje tryb, podczas którego silnik pracuje na wysokich obrotach przez kilkanaście minut. Jeśli to okaże się nieskuteczne, pozostaje czyszczenie chemiczne, co jest możliwe nawet bez demontażu filtra. Koszt opróżnienia sadzy to zwykle kilkaset złotych. Tylko w skrajnych przypadkach może się pojawić potrzeba wymiany na nowy filtr cząstek stałych. To już niestety oznacza koszt nawet kilku tys. złotych.

Jak widać użytkownik ma ogromny wpływ na sprawności DPF. Jeśli często poruszamy po mieście, przynajmniej co tydzień warto wybrać się w krótką podróż i przejechać około 50 km trasą poza obszarem zabudowanym. Już przy jeździe z prędkością ok. 70 km/h filtr oczyszcza się. Dbając o DPF nie można pozwalać sobie na oszczędność przy zakupie oleju silnikowego. Bezwarunkowo trzeba stosować te o niskiej zawartości popiołu (low SAPS lub mid SAPS). Nie bez wpływu na filtr cząstek stałych jest też stan techniczny silnika oraz prawidłowa praca wtryskiwaczy. Jeśli kierowca przywiązuje wagę do stanu swojego pojazdu, nie powinien mieć problemu z DPF.

przeczytaj cały artykuł "Filtr cząstek stałych, jak prawidłowo serwisować?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...