rozwiązania it

Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań IT, w tym: systemów wspierających zarządzanie, wyspecjalizowanych narzędzi branżowych, aplikacji komunikacyjnych, czy analitycznych pozwala w istotnym stopniu zwiększyć efektywność organizacji. Często wiąże się to także ze zmianami organizacyjnymi. U ich podstaw leżeć mogą, przykładowo, działania optymalizacyjne możliwe dzięki usprawnieniu dostępu do informacji na temat faktycznego przebiegu procesów biznesowych, czy chęć lepszego wykorzystania możliwości, jakie dają posiadane rozwiązania IT. Usprawnieniom organizacyjnym sprzyjają także dobre praktyki oraz mapy procesów, które stały się obecnie dość standardowym elementem większości systemów wspierających zarządzanie.

Mówiąc o elementach standardowych nie sposób pominąć też zmian, jakie zaszły w ostatnich latach w warstwie obsługi oprogramowania biznesowego. Oferowane dziś systemy transakcyjne często wyposażone są w predefiniowane kokpity menedżerskie dostosowane do specyfiki i charakteru pracy na określonych stanowiskach. Kokpity takie dostarczają użytkownikom najważniejszych informacji oraz funkcjonalności zwykle wykorzystywanych w codziennej pracy o danym charakterze. Ta, cenna funkcjonalność, pozwala w znacznym stopniu uprościć procesy wdrożeniowe, a zarazem może stać się źródłem cennej wiedzy dotyczącej optymalnej organizacji poszczególnych procesów.

Informacja zawsze pod ręką

Katalizatorem zmian w organizacji stać mogą się również rozwiązania IT zwiększające dostępność informacji biznesowych. Gama takich rozwiązań jest dość szeroka. Obejmuje zarówno aplikacje mobilne, jak i systemy transakcyjne oraz analityczne. Rośnie też skala zastosowań narzędzi analitycznych. Narzędzia tego typu, opakowane w nowe, przyjazne użytkownikom aplikacje, znajdują dziś zastosowanie nie tylko na szczeblu kierowniczym, ale także na coraz niższych szczeblach organizacji. Jeśli zaś chodzi o informacje biznesowe to mogą one być czerpane z szerszych niż kiedykolwiek wcześniej źródeł. Podejmowanie decyzji biznesowych w oparciu o najbardziej wartościowe i aktualne informacje jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Większa podaż danych biznesowych sprzyja z kolei automatyzacji wielu procesów biznesowych. Wbrew pozorom dotyczy to nie tylko prostych operacji. Dzisiejsze rozwiązania IT pozwalają w dużej mierze automatyzować m.in. działania związane z obsługą klienta, marketingiem, a także planowaniem produkcji, czy prac w terenie. Zautomatyzowanie typowych i powtarzalnych operacji pozwala z natomiast zwolnić zasoby i wzmocnić efektywność organizacji.

Postępująca integracja

Rozwiązania IT zmieniają także sposób wymiany informacji – w firmie oraz w jej otoczeniu biznesowym. Obieg informacji między pracownikami, partnerami i kontrahentami staje się bardziej płynny i przewidywalny. Wiąże się to również ze zmianą optyki spojrzenia na kompleksowy łańcuch wartości biznesowej. Łatwiejszy dostęp do informacji o przebiegu całych – dalece wykraczających poza granice własnej organizacji – procesów zaopatrzenia, produkcji, czy logistyki wiąże się choćby z możliwością szybszego reagowania na wszelkie nieprawidłowości, bądź szanse. Sposób wymiany informacji w ramach firmy zmieniają z kolei rozwiązania wzorowane na popularnych serwisach społecznościowych. Wszelkiego rodzaju komunikatory i wewnętrzne fora są szczególnie pomocne w pracy zespołowej.

przeczytaj cały artykuł "Rozwiązania IT motorem zmian w organizacji"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...