geometria zawieszenia

Geometrię zawieszenia bezwzględnie trzeba skontrolować, jeśli auto uczestniczyło w kolizji, wjechało w głęboką dziurę lub w wysoki krawężnik. Także po wymianie wahacza, końcówki lub drążka kierowniczego oraz sworznia zwrotnicy czy drążka reakcyjnego, koniecznie wymagana jest kontrola geometrii. Jakie są objawy nieprawidłowej geometrii zawieszenia?

Auto ściąga na bok

Jeśli w samochodzie geometria zawieszenia jest nieprawidłowa, zwykle auto ściąga na boki nawet na idealnie prostej drodze. Ten problem sygnalizują także piszczące opony, które dają o sobie znać nawet podczas wolnego wjeżdżania w zakręty. To nie koniec problemów. Jeśli kierowca nie zorientuje się, że w jego aucie jest niewłaściwa geometria, opony zaczynają się nierównomiernie zużywać, a wtedy po usunięciu awarii, trzeba ponieść spory koszt zakupu nowego kompletu.

Kontrola i ustawienie geometrii

Kontrola aktualnych ustawień geometrii, wymaga wizyty w stacji obsługi i ustawienia samochodu na specjalistycznym stanowisku pomiarowym. Jak kontrolowana jest geometria zawieszenia? Do kół przymocowywana jest głowica pomiarowa, która komunikuje się z komputerem. Odczytuje on ustawienie każdego z kół względem pozostałych. Mechanik ustawiając odpowiednio regulowane elementy zawieszenia, doprowadza do osiągnięcia właściwych wartości geometrii, które są okresłone przez każdego Producenta. Geometria zawieszenia będzie właściwie ustawiona pod warunkiem, że auto wcześniej przeszło gruntowne sprawdzenie zawieszenia. Dotyczy to szczególnie kontroli stanu metalowo-gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem, sworzni wahaczy, a także sprawności drążków kierowniczych i ich końcówek (również pod względem występowania nadmiernych luzów).

Od czego zależy cena wymiany?

Koszt ustawienia geometrii zawieszenia wynosi zwykle ok. 300 zł. Cena jednak zależy m.in. od konstrukcji samochodu, niższa jest dla modeli z regulowaną tylko przednią osią (większość popularnych aut miejskich i kompaktowych), a wyższa dla pojazdów z regulowanymi osiami przednią i tylną. W przypadku samochodów wyposażonych w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (DSC) po regulacji geometrii wykonywana jest niezbędna kalibracją jego ustawień.


 



przeczytaj cały artykuł "Właściwa geometria zawieszenia"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...