parowanie szyb

Parowanie szyb to najczęściej efekt zabrudzenia filtra pyłkowego, zwanego też przeciwpyłkowym. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które wpływa do wnętrza pojazdu, co zapobiega zakurzeniu kabiny, rozwojowi mikroorganizmów, alergenów i ogranicza przenikania sadzy czy przykrych zapachów. Niestety, zatkany filtr ogranicza przepływ świeżego powietrza. Efekt? Podczas deszczu trudno jest usunąć parę z szyby, nawet na najwyższych obrotach nawiewu. Dopiero włączenie klimatyzacji powinno zmniejszyć parowanie szyb, ale nie rozwiązuje to problemu. Konieczna jest wymiana filtra, ta może być potrzebna już po przejechaniu 15 tys. km, nawet w pierwszym roku eksploatacji samochodu szczególnie jeśli korzystamy z auta głównie w mieście.


Wymiana filtru

Filtr kabinowy w samochodzie można wymienić samodzielnie choć nie jest to takie proste. W przypadku Mazdy wykonanie tej czynności wymaga jednak demontażu kilku elementów ponieważ, filtr kabinowy znajduje się zwykle za schowkiem pasażera. Podczas montażu należy zwracać uwagę na kierunek przepływu powietrza, ponieważ sposób założenia ma wpływ na poprawną pracę. We właściwym montażu pomagają namalowane strzałki pokazujące kierunek przepływu powietrza.

Kolejną przyczyną parowania szyb jest wilgoć we wnętrzu samochodu. Ta może być efektem nieszczelnego nadwozia, np. uszkodzonych uszczelek lub nieprofesjonalnego przeprowadzenia napraw blacharskich. W tym przypadku będzie potrzebna pomoc specjalisty, który uszczelni nadwozie lub poprawi niedoróbki poprzedniego fachowca. Po pozbyciu się źródła przecieku konieczne jest wysuszenie samochodu, np. w ciepły dzień zostawiając otwarte wszystkie okna. W ostateczności pozostaje jeszcze użycie pochłaniacza wilgoci, którego wkład wchłonie wodę znajdującą się w aucie. Trzeba to zrobić bardzo dokładnie, czasami konieczne jest częściowe demontowanie wykładziny podłogi. Polecamy wizytę w ASO.

Dywaniki gumowe to konieczność zimą

Także sam użytkownik lub jego pasażerowie mogą powodować parowanie szyb. Dzieje się tak zwykle zimą, kiedy na podeszwach butów wnosimy do środka śnieg. Ten rozpuszcza się na welurowych dywanikach i wykładzinie, a woda paruje osiadając na szybach. Z tego powodu już jesienią warto stosować dywaniki gumowe, które nie wchłaniają wody i łatwo je oczyścić.

Parowanie szyb może być też następstwem jazdy z włączonym obiegiem wewnętrznym i wyłączoną klimatyzacją. Jeśli w pojeździe znajduje się kilka osób lub pada deszcz, trzeba wyłączyć obieg wewnętrzny, za to włączyć klimatyzację, która osuszy szyby.

przeczytaj cały artykuł "Parowanie szyb – przyczyny i sposoby na pozbycie się problemu"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...